Gruppe 4

Gruppe 4
Gruppe 4

Uge 20

Leverance uge 20

Aktivitet

Musik – bevægelse (prosodi)

Målgruppe

1-3 år

Teoretisk mål

Tilegnelse af sprog gennem kroppen

SMTTE-model

Sammenhæng
For at styrke og stimulere barnets sproglige udvikling, både i det verbale og det nonverbale.  Aktiviteten er inkluderende, da fokus ikke kun er på det verbale, men også på det kropslige.
Mål
At danne relationer til både børn og voksne, gennem sproglege.
At de har det sjovt, er motiverede og gentager ordene i deres daglige leg.
At børnene får forståelse for ordenes betydning.
Tegn
At se børnene smile, grine, deltage aktivt, gentage, spejle pædagogen og hinanden.
Tiltag
 1 pædagog og 5 vuggestuebørn.
Vi vil enten bruge en kollega eller et stativ til at filme aktiviteten.
De fysiske rammer er et trygt, kendt lokale i institutionen, uden ting der kan forstyrre aktiviteten.
Børnene skal sidde i en rundkreds med pædagogen.
Sanglegen er ”Hjulene på bussen”, som udføres med sang og fagter. Vi vil starte med at lære børnene sangen, og derefter koble fagter på.
Aktiviteten skal udføres i et roligt, samt tydeligt sprog.
Evaluering
For dokumentation, vil vi filme aktiviteten, og derefter evaluere, hvad der var godt og hvad man kan gøre, bedre til en anden gang.

Teori

I vores didaktiske overvejelser omkring sprogstimulering, har vi valgt en sangleg, da der er rytme og gentagelser i sangen, mens man bruger kroppen til at vise hvad bussen kan. Dette er vigtigt da det støtter op omkring barnet i at lære forskellige ordbetydninger. Samt det er med til at skabe sammenhæng og rutiner for børnene. Dette skaber forudsigelighed, tryghed og dermed fremmer indlæringen hos børnene.
Ifølge Bruner starter børn ud med at bruge den kropslige kommunikation, hvor der kommer ordlignede lyde, mens de senere vil bruge mere verbalt sprog og mindre kropsligt.
Børnene lærer det første systematiske sprogbrug, ved hjælp af leg, og på den måde undersøger barnet ordet og hvad det kan bruges til. På den måde er der tale om at det både er sprog, men også kultur der bliver lært.

2. del

Formidling til kollegaer

Vi vil tage det op til et personalemøde, om hvorfor og hvordan aktiviteten skal foregå, samt hvilke børn. Vi vil observere børnene, for at kunne tage anvende NUZO i de efterfølgende aktiviteter.


Formidling til børn

Pædagogen siger til børnene at de skal synge, mens de bruger deres hænder til at vise hvad de synger. Pædagogen begynder at synge, så børnene gør det samme.


Formidling til forældre

Vi vil tage en garderobesnak med en forælder omkring hvad der er sket i løbet af dagen, hvor vil vi fortælle at vi i dag har lavet sangleg, med ”Hjulene på bussen”, for at fremme børnenes sprog. Vi vil ligeledes fortælle at børnene havde det sjovt og de hyggede sig. Vi vil fortælle at det er noget vi vil gøre et par gange om ugen det næste stykke tid.
I institutionen vil vi som dokumentation hænge plancher op med billeder på, som viser aktiviteten. På forældreintra vil vi lægge en kort film op af aktiviteten.





1 kommentar:

  1. Hej
    Det er en god ide at anvende en didaktisk model som hjælp til at strukturere sin tænkning og fremstilling.
    I siger at et af målene med aktiviteten er ”at børnene får forståelse for ordenes betydning.” Gad vide hvad der skal til for at det kan evalueres?
    Så vidt jeg forstår jer skriver I at ”gentage” kunne være tegn på at børnene forstår ordenes betydning. Er at kunne gentage et ord det samme som at forstå ordets betydning?

    Video 1
    Sikke da et åbent og dialogisk rum der er i den personalegruppe.

    Video 2
    En stille hvisken: ”Stop!” Ja, det er altid en udfordring at se og høre sig selv og det bliver særligt udfordrende når der skal synges. Men, der er ingen ting at skamme sig over, du synger fint. Et lille råd på falderebet: Gentag, gentag, gentag, osv. Det er det der skal til. Den der arbejder er en den der lær.

    Video 3
    God udveksling med drengens far.


    mvh
    Torben D

    SvarSlet