Gruppe 4

Gruppe 4
Gruppe 4

Uge 16

Leverance uge 16

Klip 1: Multi-vers og uni-vers.
Brainstorm:
- Først hver sin opfattelse af virkeligheden og derefter én virkelighed.
- En pædagog og en forælder.
- Gaderobesamtale ang. en udadreagerende dreng.
- Scenen skal optages på gangen.
- 2 personer fra gruppen.


Teori:
Maturana mener, at man har forskellige opfattelser af virkeligheden alt afhængig af iagttageren. Det er iagttageren der skaber virkeligheden, hvilket man ser da faderen ser én virkelighed og pædagogen ser en anden. Dette kaldes multi-vers.
En generel antagelse af virkeligheden er at der kun er én virkelighed, som fortolkes forskelligt, pædagogen og faderen bliver enige om hvad de skal, og får derfor en fælles forståelse for den samme virkelighed. Dette kaldes uni-vers. 

Klip 2: Kontekst.
Brainstorm:

- Først er kontekst i spil på stuemødet.
- Derefter er situationen ude af kontekst ved guitarspil.
- Situationen skifter til at kontekst passer igen.


Teori:
Konteksten i dette klip, er at der holdes et stuemøde og snakkes fagligt ang. Kasper. Situationen bliver bragt ud af kontekst i det øjeblik, at guitaren hives frem. Konteksten bliver bragt tilbage, da pædagogerne finder en alternativ aktivitet, til at stimulere Kaspers sanser, som kan hjælpe med at give ham ro.   
 
Klip 3: Cirkulær og lineær.
Brainstorm:

- Først et lineært samspil fra pædagog.
- Derefter et cirkulært samspil mellem pædagog og barn.


Teori:
I det første klip, er det tydeligt at se årsag-virkning ikke bliver korrekt opfattet af barnet, da beskeden er lineær. Derimod i det andet klip, får barnet en bedre forståelse af beskeden, da pædagogen forklarer hvorfor skoene skal på. Samspillet bliver cirkulært, da barnet anerkender beskeden, og handler. 

Klip 4: Domæneteori.
Brainstorm:
- Samtale mellem pædagog og forælder.
- I 1. klip er der fokus på barnets røde numse og ingen bleskift i institutionen (ingen bevidsthed om domæne).
- I 2. klip er der fokus på domænerne, der ses fra et andet synspunkt, de finder en løsning.
- I klip 2, starter moderen i det personlige domæne, hvorefter pædagogen reagerer ved at svare igen, men brugen af produktions domænet. Moderen forbliver i det personlige, hvilket gør at pædagogen skifter over til refleksions domænet. Moderen anerkender svaret med selv, at bevæge sig over i refleksionernes domænet.

Teori:
Det første klip, viser en ikke brugbar kommunikation, da parterne ikke er bevidste om domæneteorien. Det andet klip, udvikler en frugtbar kommunikation, da der bliver reageret på hinandens svar. Samtalen bliver netop formet ud fra modpartens svar, ved hjælp af domæneteorien.

Refleksioner: 

Nogle havde svært ved den æstetiske form, eftersom vi skulle forholde os til et manuskript, andre havde nemmere ved det.  At der var tale om skuespil, havde stor indflydelse på kommunikationen, da vi var bevidst om teorien. Det var svært at finde et fokus på første del af opgaven. Vi diskuterede hvad vores udgangspunkt skulle være. Vi har haft en positiv gruppeproces, fordi vi blandt andet har forskellige kompetencer, der komplimenterer hinanden. Der har været en anerkendende kommunikation i gruppen, på grund af at vi var bevidste om hinandens opfattelse af virkeligheden. Ved at have arbejdet med video, har vi haft nemmere ved at forstå teorien.  Læringstil: ”Learning by doing”(Dunn & Dunn).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar